Het is vanaf 2010 mogelijk om met eHerkenning in te loggen bij de overheid. Zo kunnen ondernemers makkelijker en veiliger inloggen bij overheden en bedrijven. Met een eHerkenningsmiddel is er één manier van inloggen en is het niet meer noodzakelijk om vele verschillende wachtwoorden te hebben. Het middel wordt gebruikt met slechts één gebruikersnaam en wachtwoord, waarbij in sommige gevallen ook een OTP of een PKI certificaat gebruikt kan worden. Het veiligheidsniveau is afhankelijk van het gekozen betrouwbaarheidsniveau.
Er zijn ruim 400 organisaties aangesloten bij eHerkenning met 1000 aangesloten diensten. Steeds meer dienstverleners stappen over op eHerkenning, waardoor deze groep steeds groter wordt. eHerkenning wordt bijvoorbeeld gebruikt door Gemeente Rotterdam en Amsterdam, het RVO en het UWV. In totaal zijn er ruim 300 000 inlogmiddelen uitgegeven door verschillende commerciële bedrijven. Aan een eHerkenningsmiddel zitten namelijk kosten verbonden en deze kosten kunnen sterk uiteen lopen. Als we puur naar het middel kijken dan is dit bij alle leveranciers hetzelfde. Het ene middel is niet beter dan de ander. Het grote verschil tussen deze partijen zijn de kosten en service. Als u van plan bent om eHerkenning te kopen dan is het raadzaam om de eHerkenning leveranciers te vergelijken. Zo kunt u snel een keuze maken van de goedkoopste leverancier met de scherpste prijzen.
Per jaar wordt er ongeveer 6 miljoen keer ingelogd en er wordt verwacht dat dit aantal de komende jaren flink zal gaan stijgen. Als u als ondernemer nog geen eHerkenningsmiddel heeft dan kunt u eHerkenning aanvragen bij alle zes erkende leveranciers. Zorg ervoor dat u goed onderzoek doet naar de partij die het beste bij u past. Het is handig om bijvoorbeeld eHerkenning voor 5 jaar aan te schaffen, aangezien steeds meer dienstverleners over stappen. Ook kunt u alvast bepalen welk niveau noodzakelijk is en of dit in de toekomst niet hoger of lager moet zijn. Als u er niet uitkomt dan kunt u altijd contact opnemen met de leverancier.