Met alle miljoenen websites die er zijn is het goed mogelijk dat jij enorm veel concurrenten hebt. Bezoekers die op zoek zijn naar jouw product kunnen ook naar alle andere websites gaan die hetzelfde verkopen. Met een geweldig product, enorm veel werk aan SEO en een krachtige offline marketingstrategie kan je wel veel bezoekers krijgen, maar er is één cruciaal element wat jouw gehele bedrijf nodig heeft om alle inspanningen perfect te verbinden… jouw homepage.
Zie het als de voorpagina van een krant, met de eerste indruk trek je potentiële klanten, en dit is waarschijnlijk de enigste kans om de aandacht van iemand te trekken. Dus wat zijn de meest belangrijke elementen op een homepage? (Of beter gezegd het “eerste scherm”, dit is het eerste deel van de homepage voordat je moet scrollen).
Titel
Het heeft geen nut om extra geld in een geweldig design te steken als er geen sterke titel is die de aandacht van jouw bezoekers grijpt. Het eerste waar webbezoekers naar kijken op een pagina is de meest duidelijke tekst in het midden, bijna bovenaan op een pagina. Precies daar moet jij de titel plaatsen. Je moet duidelijk maken waar jouw site over gaat, waarom ze moeten blijven en je moet ze aanmoedigen om verder te lezen. Klinkt moeilijk, maar het is mogelijk.
Exemplaar
Bijna net zo belangrijk als de titel is de tekst net daaronder. Je moet deze ruimte vullen met een sterk verkoopexemplaar om jouw bezoekers te motiveren en overtuigen dat jij ze iets speciaals kan bieden wat alle andere websites niet doen.
Navigatie
Het is van absoluut belang dat het extreem eenvoudig is voor jouw bezoekers om te vinden wat ze willen op jouw website. Je wilt niet dat jouw bezoekers, die vol zitten met motivatie na het lezen van de titel en het exemplaar, vertrekken omdat ze niet weten waar ze jouw product kunnen vinden of meer over jouw bedrijf kunnen lezen. Microseconden bepalen hoe lang de aandacht van de bezoekers blijft hangen, dus wees er zeker van dat je een overduidelijke navigatiebalk plaats. Hierin moeten alle categorieën staan waar mensen meer over willen weten. Plaats extra links en foto’s zo hoog mogelijk op de pagina.
Probeer als een bezoeker te denken en test jouw website om er zeker van te zijn dat je over alles hebt nagedacht waar een bezoeker over na zou kunnen denken. Je wilt misschien een webdesignbedrijf om een offerte vragen, maar steek zeker wat aandacht in deze elementen voordat je grote veranderingen maakt op jouw website. Er zijn verschillende blogs en sites die gaan over webdesign, die jou wat extra inzicht kunnen geven.
Zorg dat deze elementen goed in elkaar zitten en je gaat de juiste kant op.